Γουόλτερ Κέρσω: Ο πρώτος Βρετανός «γκραφιτάς»

Γουόλτερ Κέρσω: Ο πρώτος Βρετανός «γκραφιτάς»

34
0
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Τα έργα του κοσμούν κτίρια στο Σάο Πάολο, το Μεξικό, το Σαράγεβο και το Λος Άντζελες. Η δουλειά του έχει προβληθεί σε κάποιες απ’ τις δημοφιλέστερες εκπομπές της δεκαετίας του 70 ενώ ο Ίαν Πότς, νυν τηλεοπτικός παραγωγός στο BBC, το 1976 σκηνοθέτησε την ταινία «Ο πρώτος καλλιτέχνης γκράφιτι» – ντοκιμαντέρ βασισμένο στην πρωτοποριακή τότε, τέχνη του Κέρσω και βραβευμένο στις Κάννες, ως η «Καλύτερη φοιτητική ταινία».
Γεννημένος το 1940, στην πόλη Ρότσντειλ της Αγγλίας και πτυχιούχος σχολής Καλών Τεχνών, ο Κέρσω ασχολήθηκε κυρίως με την υδατογραφία (ακουαρέλα), αλλά έγινε γνωστός λόγω των ιδιαίτερων τοιχογραφιών του που αρχικά, είχαν κατακλύσει όλες τις πόλεις του Λανκασάιρ.

«Μου φαινόταν φυσιολογικό. Όταν είσαι παιδί, δεν αναλύεις τόσο τα πράγματα. Όταν μεγαλώσεις όμως, καταλαβαίνεις πως δεν ήταν καθόλου φυσιολογικό!», δήλωσε στη Guardian ο Μάρκ Χόντκινσον, παρουσιαστής και παραγωγός, αναφερόμενος σε μια απ’ τις πρώτες δημιουργίες του καλλιτέχνη, που απεικόνιζε τους εσωτερικούς χώρους του σπιτιού στο οποίο είχε ζωγραφίσει.

Ο Χόντκινσον, επίσης από το Ρότσντειλ, θυμάται ακόμα ένα από τα γκράφιτι του Κέρσω –έναν κόνδορα πάνω απ’ τις Άνδεις, σε ένα υπό-κατεδάφιση, σπίτι: «Ο καιρός εδώ τα καταστρέφει. Σε μερικά χρόνια είχαν εξαφανιστεί. Ήξερε πως η δουλειά του είναι εφήμερη αλλά δεν τον ένοιαζε.»

Ξεκινούσε τη δουλειά νωρίς το πρωί- στις 5 το καλοκαίρι. Ταξίδευε με ένα φίλο του, με μηχανή, σε περίπτωση που έπρεπε να ξεφύγουν από «συγκρούσεις».

«Ήθελε θάρρος, ήταν επικίνδυνες γειτονιές. Ο κόσμος όμως τον ενθάρρυνε -πρόσφεραν τσάι και σάντουιτς, στον ίδιο και τους βοηθούς του. Ήταν σα να κάνεις τατουάζ στο σπίτι σου.

Σχηματίζονταν ουρές από ανθρώπους που του ζητούσαν να αναλάβει και τα δικά τους σπίτια.», συμπλήρωσε ο Χόντκινσον.

Σε αντίθεση με τον κόσμο, οι δήμοι είχαν ζητήσει επανειλημμένα στον Κέρσω να σταματήσει, ποτέ όμως δεν του επέβαλαν ποινές.

«Του αρέσει πολύ το χιούμορ στη δουλειά του. Το τελευταίο έργο του, σε ένα μικρό αμαξοστάσιο, είναι αφιερωμένο στην ιστορία των μεταφορικών μέσων. Δίπλα στους κυρίους της Βικτωριανής εποχής, καθισμένους σε ένα τρένο, ζωγράφισε το Φερνάντο Τόρρες!», λέει με ενθουσιασμό ο Χόντκινσον.

Picture1 Καμία απ’ τις παλιές τοιχογραφίες δεν άντεξε στο χρόνο –οι περισσότερες καταστράφηκαν κατά την προσπάθεια αναβάθμισης των πόλεων.

Ο 72- χρόνος καλλιτέχνης, ζει ακόμα στο Ρότσντειλ ενώ εξακολουθεί να αναλαμβάνει έργα και να διασκεδάζει με τα τυχόν υποτιμητικά σχόλια για τη δουλειά του.

ΠΗΓΗ INSIDER